صنایع خم و برش نوقابی

  • 55
  • 461 مرتبه
آشنایی با اصول خمکاری ورق فولادی

آشنایی با اصول خمکاری ورق فولادی

20/04/1402

خمکاری ورق در ایران، دارای قدمت و سابقه زیادی می باشد. عموما افراد با شنیدن واژه خمکاری ورق با سوالاتی در ذهن شان رو به رو می شوند. خمکاری ورق به چه معناست؟ اصول خمکاری ورق فولادی چیست؟ بهترین روش های خمکاری کدامند؟ چگونه می توان میزان خم شدن ورق فولادی را محاسبه نمود؟ با چه دستگاهی عملیات خمکاری ورق فلزی و لوله صورت می پذیرد؟ و ... . در ادامه قصد داریم به بررسی تخصصی اصول خمکاری ورق فولادی موارد و مرتبط به آن، بپردازیم تا شما عزیزان بتوانید بهترین و مناسب ترین پاسخ را برای سوالات خود بیابید و اطلاعات کافی را کسب نمایید. با ما همراه باشید.  

خمکاری ورق فلزی چیست؟

رایج ترین ویژگی ورق فولادی عملیات خم کردن آن می باشد. این کار از طریق اعمال نیرو بر روی قطعه فلزی مورد نظر انجام می شود. به طور کلی می توان گفت خمش، یک فرآیند تغییر شکل ظاهری فلزات است و این تغییرات دارای ویژگی های خاص مربوط به خود می باشد. اخیرا در میان صنعتگران، خمکاری اهمیت فراوانی پیدا کرده است. این عملیات به کمک دستگاه های ساده و پیشرفته انجام می گیرد. برخی این دستگاه ها عبارتند از: خمکاری دستی، اسپنینگ، شکل دادن برشی و شکل دادن سیلانی و ... .

این صنعت همواره دارای پیشرفت های فراوان و چشمگیری می باشد. اما با این وجود در اغلب نقاط ایران، این فرایند به روش های قدیمی انجام می شود. البته در چند کارخانه مانند: کارخانه ماشین سازی اراک، به نسبت از دستگاه های پیشرفته استفاده می شود. همچنین تیم ما در صنایع خم و برش نوقابی نیز به عنوان یکی از با تجربه ترین ها در این صنعت، سعی می کنیم با استفاده از دستگاه های مدرن و چند منظوره فرایند خمکاری را به صورت اصولی و دقیق انجام دهیم. رضایت مشتریان محترم، گویای کیفیت کار مجموعه ما می باشد.

اصول خمکاری ورق

بیشتر بخوانید: خمکاری چیست؟

اصول خمکاری ورق فولادی

عملیات خمکاری ورق فولادی، توسط یک ماشین ساده مانند دستگاه خراطی صورت می گیرد. در این فرایند روش انجام کار به این صورت است که یک صفحه گرد از فلز که به آن گرده نیز گفته می شود، میان قالب چرخنده و مرغک دستگاه قرار داده می شود. سپس به جهت شکل دادن به آن، فشار مناسب را به کمک قلم خمکاری بر روی صفحه در حال چرخش گرده اعمال می کنند. با تکرار چندین بار این عمل و با چند حرکت رفت و برگشتی قلم بر سطح گرده این فرایند تمام می شود. نکته مهم این است که کاهش ضخامت در خمکاری وجود ندارد و یا ممکن است بسیار کم باشد. 

اصول و روش های خمکاری فلزات به عوامل مختلفی مانند: جنس ورقه فلزی، ضخامت و میزان خم شدن ورق فلزی و انواع قلم و قالب ورق بستگی دارد. با توجه به این عوامل برای انجام خمکاری ورق می توان از روش سرد و یا گرم استفاده نمود. توجه داشته باشید که خمکاری ورق های فولادی به میزان کربنی که در ورقه های فولاد به کار رفته است بستگی دارد. یعنی به این صورت که اگر میزان کربن فلز از یک دوم کمتر باشد، خمکاری به روش سرد و اگر میزان کربن از یک دوم بیشتر باشد، خمکاری به روش گرم صورت می پذیرد. برای خم کردن فلزات کم کربن و با ضخامت کم، از ابزارهای متفاوتی مانند: چکش، گیره و یا انبر قفلی استفاده می شود. پیش از آنکه به بررسی انواع روش های خمکاری ورق های فولادی بپردازیم، انواع قلم های خمکاری ورق را معرفی می نماییم.

انواع قلم خمکاری و کاربردهای آن

قلم های مورد استفاده در خمکاری را می توان به سه نوع تقسیم نمود:

•    قلم های فرم دهنده به ورق فلزی
•    قلم های خم کننده لبه ها و صاف کردن سطوح 
•    قلم های برشی به منظور برش یا قطع کردن قطعات فلزی

انواع روش های خمکاری ورق های فولادی

انواع روش های خمکاری ورق های فولادی

با توجه به عوامل مربوطه، انواع اصول و روش های خمکاری ورقه های فلزی را می توان به موارد زیر تقسیم نمود:

•    خمکاری با استفاده از نیروی اهرم
•    خمکاری با استفاده از نیروی ماهیچه ای
•    خمکاری با استفاده از قالب های توخالی
•    خمکاری بدون قالب
•    خمکاری با استفاده از خلاء

بررسی خمکاری با استفاده از نیروی اهرم:

در این روش از خمکاری، فرد خمکار با کمک یک اهرم می تواند فشار بیشتری را بر گرده وارد نماید و در نتیجه گرده های ضخیم تری را خم کند. با استفاده از سوراخ های روی سپر می توان اهرم ها را جا به جا نمود. معمولا در این فرایند از وسیله ای به نام قلم غلتکی استفاده می شود. علاوه بر اینها این امکان وجود دارد که از قلم های ساده یا انواع دیگر قلم های شکل دهنده نیز در خمکاری ورق استفاده شود. به این نکته توجه داشته باشید که قیمت ورق فولادی مورد نظر به نوع خمکاری آن بستگی دارد.

خمکاری با استفاده از نیروی ماهیچه ای:

 با استفاده از نیروی ماهیچه ای و فشار آوردن بر نوک قلم، باید به گرده در حال چرخش نیرو را منتقل نمود. با کمک یک سپر قابل تنظیم و با انجام یک سری عملیات مانند: قرار دادن تکیه گاه در هر یک از سوراخ ها می توان موقعیت قلم را تغییر داد. در پایان با قرار دادن نوک قلم در زیر محور چرخش گرده تغییر فرم مد نظر شما ایجاد می شود.

خمکاری ورق فولادی با استفاده از قالب های توخالی:

برای خمکاری ورق فولادی از قالب های دارای سمبه استفاده می شود که ظاهر خوبی دارند. اما در برخی موارد بهتر است از قالب های تو خالی استفاده شود. در صورت استفاده از این روش باید از گرده های کاملاً صاف برای جلوگیری از خطرات احتمالی استفاده کرد. از قالب های توخالی می توان برای تولید اشکال مناسب مانند: گنبد یا عدسی خازن استفاده کرد. یکی از دلایل محبوبیت و کاربر زیاد از این روش این است که می توان به عمق بیشتری به دست آورد. در این حالت خطوط ناشی از خمش که معمولاً در روی برش ایجاد می شود در داخل قطعه قرار دارند، که می توان از آن به عنوان یک مزیت دیگر یاد کرد. 

خمکاری ورق فولادی بدون قالب:

از این روش برای خم کردن اجسامی مانند: درپوش مخزن مواد شیمیایی، مخزن های شیر و ... استفاده می شود. با استفاده از دستگاه های خمکاری با صفحه سیستم بزرگ، می توان طیف گسترده ای از ورق های فولادی را فرم دهی نمود. 

خمکاری ورق فولادی با استفاده از خلاء:

اگر تجهیزات خلاء در دسترس باشد، می توان از خلاء برای شکل دادن به ورق فولادی استفاده کرد. فشار هوا روی گرده باعث شکل دهی مناسب آن می شود. همچنین مکش ایجاد شده به اپراتور اجازه می دهد تا ضخامت قطعه را کنترل کند. هوا در محفظه قالب از طریق سوراخ در محور چرخنده آزاد می شود. در صورتی که امکان ایجاد حفره در محور چرخش وجود نداشته باشد، از صفحه پوششی در پشت قالب استفاده می شود. این صفحات از فسفر برنز یا فولاد برای مقاومت در برابر سایش ساخته شده اند. از نوارهای تفلون نیز برای آینه ای کردن محفظه استفاده می شود.

ابزارهای مناسب خمکاری کدامند؟

علاوه بر وجود روش های متعدد برای انجام خمکاری بر روی ورق های فلزی، دستگاه های متفاوتی نیز وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

•    دستگاه خمکاری هیدرولیکی و مکانیکی 
•    دستگاه خمکاری ستونی 
•    دستگاه خمکاری دستی 
•    دستگاه خم کن برقی

سخن نهایی

با توجه به نکات بیان شده در رابطه با اصول خمکاری ورق فولادی و روش های خمکاری ورق های فلزی، قطعا به میزان اهمیت فراوان این فرایند پی برده اید. مجموعه صنایع خم و برش نوقابی به عنوان یکی از بهترین شرکت های خدمات خمکاری ورق در مشهد با سابقه ای درخشان مشغول به کار است. ما با استخدام کارشناسان و کارکنان متخصص و با تجربه و تلاش فراوان در این صنعت همواره در تلاشیم تا در جهت ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات به کارفرمان خود گام برداریم. جهت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.